Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z Oligofrenopedagogiem w Akademii Przed-Szkolnej "Skrzat"
Prowadzący
|
|
Udostępniła Elżbieta Kula-Przybytek. |
Dominika Bartosz
Nauczyciel wychowania przedszkolnego |
Udostępniła Elżbieta Kula-Przybytek. |
Gansty Wanda
|
ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE
Jednym z ważniejszych problemów edukacyjnych na jakie napotykają dzieci są niepowodzenia, które niestety zaczynają się pojawiać już w przedszkolu. Mogą one wynikać m.in. z zaburzeń rozwoju ruchowego u dzieci (mała sprawność manualna, niezręczność ruchowa całego ciała), zaburzeń rozwoju funkcji poznawczych (odchyleń w rozwoju percepcji wzrokowej, słuchowej, orientacji przestrzennej), zaburzeń rozwoju emocjonalno–społecznego (nadpobudliwość lub zahamowanie psychoruchowe), zaburzeń mowy.
Sprawność wymienionych powyżej funkcji niezbędna jest do prawidłowego opanowania w przyszłości techniki czytania, pisania i liczenia. Odpowiedzią na tego typu problemy są właśnie zajęcia korekcyjno–kompensacyjne. Odpowiednia organizacja zajęć oraz dobór właściwych metod i ćwiczeń daje dziecku szansę nie tylko na osiągnięcie sukcesów dydaktycznych, ale również poprawę funkcjonowania w sferze emocjonalnej i społecznej. W czasie zajęć korekcyjno–kompensacyjnych uwzględnia się indywidualne potrzeby i możliwości dziecka, usprawnia się przede wszystkim funkcje najbardziej zaburzone.
W naszym przedszkolu prowadzone są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, w trakcie których:
· usprawniamy przede wszystkim funkcje najbardziej zaburzone,
· stosujemy zasadę stopniowania trudności - zaczynamy od ćwiczeń łatwych i stopniowo przechodzimy do trudniejszych,
· utrwalamy zdobyte umiejętności,
· uwzględniamy indywidualne potrzeby dziecka,
· staramy się, aby ćwiczenia miały formę interesującą i ciekawą,
· dbamy o przyjazną i miłą atmosferę w trakcie zajęć: "mów dziecku, że jest dobre, że potrafi ..." J. Korczak
Celem nadrzędnym zajęć korekcyjno - kompensacyjnych jest:
- stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi, rozwoju na miarę ich możliwości
- wspomaganie efektywności uczenia się poprzez korygowanie odchyleń od normy, wyrównanie braków w opanowaniu programu nauczania oraz eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń, w tym, również zaburzeń zachowania
- rozwijanie funkcji językowych i spostrzeżeniowych i wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych, motorycznych oraz współdziałania między tymi funkcjami, czyli integracji percepcyjno - motorycznej
- stymulacja rozwoju i korekta zaburzonych procesów poznawczych warunkujących uczenie się
- ćwiczenia orientacji przestrzennej
- ćwiczenia orientacji położenia własnego ciała
- ćwiczenia percepcji wzrokowej i słuchowej
- ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowo- słuchowej
- ćwiczenia sprawności manualnej
- ćwiczenia kształtujące umiejętność porównywania, segregowania i samokontroli
- ćwiczenia rozwijania odporności emocjonalnej, motywacji do pracy, koncentracji uwagi i pamięci
- ćwiczenia usprawniające proces czytania i pisania z uwzględnieniem ćwiczeń na koncentrację uwagi, spostrzegawczość
Pamiętajmy, że prawidłowy przebieg terapii uzależniony jest także od pracy rodziców z dzieckiem w domu.