Muzykoterapia
MUZYKOTERAPIA- z języka łacińskiego i greckiego oznacza sztukę, zwłaszcza śpiewu i gry na instrumencie, oraz leczenie w szerokim kontekście. Jest swoistą metodą terapeutyczną. Jest to swoista metoda postępowania wielostronnie wykorzystująca wieloraki wpływ muzyki na psychosomatyczny ustrój człowieka.
Poprzez różne elementy i rodzaje, zróżnicowanie formy odbierania i uprawiania , muzyka wywiera leczniczy wpływ zarówno na dzieci jak i dorosłych.
Jest swoistą metodą terapeutyczną której celem jest pomaganie w rozwoju pełnego potencjału ludzkiego, a nie rozwoju muzycznych zdolności.
Jest to proces leczenia muzyką.
Muzyka leczy duszę i namiętności, prowadzi do wyciszania napięć zaprowadzając w umyśle człowieka umiar i harmonię. Świat dźwięków uspokaja, uczy wrażliwości , rozwija zainteresowania i pozwala odkryć nowe umiejętności.
Stwarza szerokie możliwości stosowania jej w praktyce pedagogicznej
WSKAZANIA
- dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania [dyslektycy]
- dzieci nadpobudliwe, lękowe
- z niską koordynacją ruchową , niepełnosprawni ruchowo
CELE MUZYKOTERAPII
- ujawnianie i rozładowanie zablokowanych emocji i napięć
- osiąganie integracji w grupie, poprawa komunikacji
- nauka odpoczynku i relaksacji
- usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych
- uwrażliwianie na muzykę i przyrodę
- wzmacnianie i ułatwianie rehabilitacji, procesu leczenia
- poprawianie kondycji psychofizycznej, wzrostu pozytywnego nastawienia do życia i sił witalnych
RODZAJE MUZYKI STOSOWANEJ W MUZYKOTERAPII
- muzyka klasyczna- zwłaszcza W.A. Mozarta
- muzyka popularna
- muzyka filmowa
-muzyka stworzona przez naturę
W muzykoterapii najczęściej stosuje się uporządkowany układ ćwiczeń rytmicznych, ruchowych, perkusyjnych, oddechowych wyobrażeniowych i relaksacyjnych stymulowanych muzyką
Składa się on z 5 etapów:
- odreagowanie- zmniejszenie napięcia psychicznego, lęku i agresji, zmniejszenie napięcia mięśniowego i emocjonalnego
- rytmizowanie- pogłębianie odreagowania przy równoczesnym uporządkowaniu i zintegrowaniu przez wytworzenie poczucia wspólnoty
- uwrażliwianie – samodzielna gra na prostych instrumentach, wyrażanie ruchem i gestem różnych stanów emocjonalnych, uwrażliwianie na rytm , dynamikę , tempo
- relaksacja –ćwiczenia oddechowe, pogłębienie odprężenia fizycznego i psychicznego
- aktywizacja – łagodna i dynamiczna
Na zakończenie krótka rozmowa na temat odbytych zajęć, indywidualne pożegnanie się
INDYWIDUALNY PROGRAM MUZYKOTERAPII
ODREAGOWANIE- muzyka szybka , dynamiczna
- przedstawianie się z wyklaskiwaniem swojego imienia , wybór pozycji leżącej, stojącej lub siedzącej
- naśladowanie chodzenia poprzez przebieranie nogami w miejscu do rytmu wygrywanego na instrumencie
- wdechy i wydechy z akompaniamentem na tle szybkiej muzyki
- nazywanie przez dziecko instrumentu trzymanego przez prowadzącego- sylabilizowanie i wyklaskiwanie nazwy instrumentu
- naśladowanie biegu
- słuchanie i naśladowanie przez dziecko lub dzieci odgłosów natury
- naśladowanie pływania – wdechy i wydechy
ZRYTMIZOWANIE- muzyka w tempie marszowym
- wolne ruszanie barkami, i głowami z akompaniamentem instrumentu
- prowadzący dotyka części twarzy a dziecko je nazywa
- dotykanie za uszy poruszając nimi, uderzanie palcami o palce[cicho], klaskanie[głośno],potem głośne klaskanie i tupanie
- wykrzykiwanie swojego imienia , potem trzymając się za ręce mówią cicho swoje imię
- maszerowanie w rytm słyszanej muzyki, potem kładą ręce na udach i uderzanie w nie wypowiadając sylaby różnych słów
- wydawanie głośnych dźwięków z jednoczesnym wyrzucaniem rąk do góry
- klaskanie w rytm żywej i wesołej muzyki
- wdechy unoszeniem rąk do góry i wydechy z opuszczaniem rąk
-przy wesołej melodii delikatne klaskanie i tupanie
- pokazywanie przez prowadzącego ruchem różnych piosenek i odgadywanie ich przez dzieci
- naśladowanie słów za prowadzącym i naśladowanie ruchem bez melodii a później z melodią
- maszerowanie w rytm muzyki
- naśladowanie odgłosów przyrody
- dzieci spokojnie odpoczywają przy opowieści prowadzącego
UWRAŻLIWIANIE
- gra na instrumentach muzycznych np. keyboard, instrumenty perkusyjne
RELAKS – muzyka łagodna i spokojna
- opowiadanie ściszonym głosem różnych opowieści przy spokojnej i łagodnej muzyce
- dzieci leżą, oddychają spokojnie z zamkniętymi oczami i określają nastrój słuchanej muzyki
AKTYWIZACJA- muzyka w wolnym tempie marszowym
- gra na instrumentach – perkusyjne , keyboard
- do słów prowadzącego dzieci przeciągają się, ruszają ramionami
- siadają wygodnie i bez muzyki klaszczą wg uznania, poruszanie rękami raz wolno raz szybko
- śpiewanie piosenek samodzielnie lub z prowadzącym
- tupanie , klaskanie w rytm instrumentu
- wdechy i wydechy
ZAKOŃCZENIE- w tle znana melodia
- słuchanie i, śpiewanie i swobodna rozmowa
- pożegnanie z okrzykiem HURRA
- indywidualne pożegnanie z prowadzącym przy dźwiękach melodii